|
|
- Mats Randelius
- New member
- Registrerad: 2009-05-06
Minnen, historier och bilder
Tynningö förekommer sparsmakat i böckernas värld. Jag känner till fyra: Per Wästbergs "Sommaröarna" 1973, Ann-Katrin Pihl Atmers "Sommarnöjet i Skärgården" 1987, Gösta Cronvalls "Östra Tynningö" 1980 samt den senaste "Tynningö Säteri i Värmdö Skeppslag" av Kurt Runström, 2006. Cronvalls bok är ju mycket charmig då personliga minnen och bilder återges från tidigt 1900-tal och framåt. Är det inte viktigt att detta görs igen? Generationer som upplevt Tynningö från 30-talet och framåt bör genast berätta/nedteckna detta! Gärna kompletterat med bilder (om de inte anses för privata). En början skulle ju vara att de presenterades här på forumet, ta hjälp av datakunnig! Sånt som skulle vara roligt att läsa och se är kanske:
-Tynningövägen anläggs (under kriget?) -exploateringen på 50- och 60-talet med alla sportstugor -spritsmugglingen på 30-talet -bilfärjan med bilarnas ankomst -första asfalten(!) på Tynningö -mm mm
Glöm inte dokumentera dagens Tynningö heller, om 50 år kommer man uppskatta detta.
Mats
- Mats Randelius
- New member
Re: Minnen, historier och bilder
Vill själv här ge ett exempel på hur det har sett ut förr på Tynningö. Bilden finns på Stockholms Länsmuseums hemsida. Det är ett flygfoto ovan Marsviken med utsikt över Maren in mot Vaxholm, tagen 1970.
http://www2.ablm.se/old/bilder/fotoreg2 … ommun=0187
Ni som passerar Hpl 10 och känner igen er i trakten kan notera den stora avsaknaden av träd å sly på fastigheterna direkt bakom brevlådorna och ned mot Marsviken (även om bilden inte är den skarpaste). Likaså Båtsholmens udde saknar det mesta av sin "djungel" som finns där i dag.
Mvh / Mats
Senast redigerat av Mats Randelius (2009-09-08 13:06:11)
- Mats Randelius
- New member
I väntan på alla underbara historier ni sitter på och förhoppningsvis vill dela med er av kommer ännu en länk. Likaså till Stockholms Länsmuseum. Sök helt enkelt på "Tynningö", tyvärr är 43 av de 44 bilderna endast från 2004, men en bild är från 1951. Den visar "den manuella telefonstationen, Strandvillan". Någon bekant med denna? Låg/ligger huset i trakten av lanthandeln?
http://www2.ablm.se/old/bilder/fotoreg3 … Tynning%F6
Mats
Senast redigerat av Mats Randelius (2009-09-08 13:03:59)
- Hans Langenstedt
- New member
- Registrerad: 2009-06-01
Hej Mats! Det var trevligt att du satte igång en "tråd" om Tynningös historia. Förhoppningsvis är vi många som är intresserade av detta ämne. Som du mycket riktigt konstaterat finns inte mycket litteratur i ämnet.
Förutom nämnda böcker finns även "Sommarnöjen vid vattnet" av Pihl-Atmer, men vad gäller Tynningö innehåller den endast tre sidor om fastigheten Eriksdal på Höganäs, vilka verkar i stort sett överlappa vad som finns om denna byggnad i avhandlingen.
En kulturmiljöinventering finns också, men den gjordes för så länge sedan att den inte finns med bland de som publicerats på Vaxholms kommuns hemsida. Ett ex finns i alla fall i biblioteket i Vaxholm.
Länsmuseet har publicerat två rapporter om enskilda byggnader inför restaurering av dessa; rapport 2003:34 "Restaurering av vattentorn på Tynningö" som handlar om ett av vattentornen vid Höganäs, samt rapport 2007:28 "Kullabo" som avser en äldre stuga på fastigheten Högtorp. Dessutom finns rapporten 2008:36 "Bevarade småbåtsvarv i Stockholms skärgård" som innefattar tre av varven på Tynningö. Alla dessa rapporter finns tillgängliga på museets hemsida.
I Stiftelsen Skärgårdsbåtens tidskrift "Skärgårdsbåten" har under årens lopp en del skrivits om båttrafiken till Tynningö. Särskilt kan nämnas ett par artiklar av Nils J:r Jonsson kring 1996 om bl a ångslupstrafiken, apropå att ångslupen Tärnan som under sin tid i Waxholmsbolagets ägo gick mest i lokaltrafiken kring Vaxholm, detta år hade nypremiär som ångbåt efter många års renovering.
I nästa nr (3/09) av "Skärgårdsbåten" kommer en trevlig artikel av en tidigare Tynningöbo, som skriver om sina minnen från Orrlunda, med anledning av att han i föregående nummer med glädje läst om denna bryggas återinvigning som trafikbrygga.
Själv skrev jag lite om Lilla Furusund/Norra Tynningö i nr 1/08 av Skärgårdsbåten, mest då förstås med inriktning på båtarna och ångbåtsbryggan, men även lite om bryggans närmaste omgivning och de viktigaste byggnaderna där (det lilla jag vet).
Därutöver har i samma tidskrift vid olika tillfällen en hel del skrivits om båttrafik som berör Tynningö, bl a om Torbåtarna redan på 1970-talet.
Jag vågar gissa att du redan kände till en stor del av detta, men har förhoppningen att det finns även andra intresserade som inte känner till dessa alster och därför kan ha glädje av lite info.
Hälsningar
Hans
- Mats Randelius
- New member
Hej Hans!
Tack för ditt inlägg! Känner till "Skärgårdsbåten" även om jag inte tittat i den. Restaureringen av vattentornet kände jag till, har även sett det innan det blev rustat.
http://www.stockholmslansmuseum.se/site … ngnytt.pdf
Nedan Kullabo:
http://www.stockholmslansmuseum.se/site … ullabo.pdf
Några egna historier har jag inte direkt, däremot några återberättade, som ev. innehåller fel, bla:
Den obebyggda tomten bakom brevlådorna vid Hpl 10, se flygbilden ovan, hade många fina fruktträd (några stackare syns fortfarande insnärjda i slyn) och denna frukt såldes på NK inne i stan (in på 60-talet?).
Den första asfalten lades i branten på Bergstupsvägen upp från Hpl 10 på 60-talet då grusvägen lätt tog skada vid regn. Detta var inte speciellt populärt....Är detta rätt? Bilder någon? Skulle detta ha skett då de första bilarna kom ut?
Nedan ett nybörjarförsök att infoga egen bild i detta forum (hoppas det funkar.....)
http://www.flickr.com/photos/tynning/36 … otostream/
MvH / Mats
Senast redigerat av Mats Randelius (2009-10-07 09:29:12)
- BKS
- Member
- Registrerad: 2009-04-22
Hej Mats Tycker det är bra att du engagerar dig i Tynningös historia. Kanske det vore något att samla och väcka folks intresse runt en presentation i Bygdegården.
Jag jobbar själv med fotodokumentation av dagens Tynningö (har varit på ön i mer än 20år) och kommer så småningom att presentera samlat material på en hemsida och möjligen i skrift.
MVH BKS
- Mats Randelius
- New member
Här är en trevlig bild från 1962/63, Höganäs. Förmodligen Norrskär som anländer, många personer på bilden. Känner ni igen någon? Notera också den charmiga Tynningöbussen samt skylttexten "Tynninge By". Hoppas detta sätter fart på er berättarlust (och bildspridning)!
http://www.flickr.com/photos/tynning/3902710239/sizes/l
MvH / Mats
Senast redigerat av Mats Randelius (2009-09-09 11:04:09)
- BKS
- Member
- Registrerad: 2009-04-22
Härlig bild Mats! Tyvärr var detta före min tid så jag kan inte hjälpa till här. Kanske "Bosse Buss", Arvo Malk, eller grävar Gunnar kan hjälpa till. De har varit på ön mycket länge.
HLS
- Hans Langenstedt
- New member
- Registrerad: 2009-06-01
Bilden från Höganäs brygga, tagen 1962/63 är verkligen en riktig "höjdare" - inte bara trevlig och stämningsfull, utan även riktigt innehållsrik. Det finns således mycket man skulle kunna fördjupa sig i av det man ser på bilden - skärgårdsbåtarna och båttrafiken, bryggan med vänthus och skylt, bussarna och busstrafiken, kringliggande tomter och byggnader samt sist men inte minst alla människor som figurerar.
Att bilden är tagen 1962 eller 1963 stämmer nog väldigt bra. Vid denna tid bodde jag själv inte på Tynningö, men fick en dag sommaren 1963 följa med min mormor hit. Hon skulle besöka bekanta på ön, Edvin och Gerda Örström, som bodde i en brun stuga vid hållplats 14 med sjötomt mot söder och ett brant stup framför stugan ner mot stranden. Vi åkte då just med Waxholmsbolagets ångare Saxaren, från vars kommandobrygga bilden är tagen. Vi åkte också med med bussen från Höganäs till hållplats 14. Saxaren gick sista sommaren för Waxholmsbolaget 1963 och bilden är troligen tagen en lördag vid 14.30-tiden, för Saxaren avgick från Stockholm kl 13.15 på lördagar mot Ljusterö och lade då till bl a vid Höganäs.
Det är styrman Nyström som samlar in biljetter på bilden och skeppare kan eventuellt ha varit Stig Ekberg. Vem som tagit bilden kan man undra över, då den är tagen från Saxarens kommandobrygga. Många skärgårdsbilder togs senare av fotografen Kurt Berggren, just från båtarnas kommandobryggor, men frågan är om han börjat därmed redan vid denna tid.
Dessa år arbetade alltjämt de flesta på lördagar, vilket bör vara förklaringen till den stora mängden passagerare på eftermiddagen. Ingen bilfärja till ön fanns heller ännu. Den stora tillströmningen var tydligen väntad, eftersom bussavgången är dubblerad; både Mercedes-och VW-bussen inväntar. Den förstnämnda vill jag minnas var blå i en ljusare och en mörkare nyans. Det berättas också att man för att komma med bussen måste ställa sig i kö ombord på båten redan vid avgång från Karlsudd.
Miljön vid bryggan hade 1963 förändrats något sedan jag såg den närmast dessförinnan, omkring tre år tidigare. Så hade den stora skylten "Välkommen till Tynninge by" tillkommit. Den låsta grinden som stängen av gångvägen söder om bryggan ser ut att vara samma järngrind som alltjämt finns där, medan tre år tidigare där fanns en ljusare trägrind.
http://www.geting.se/viewimage.php?imag … 93_001.jpg Jag bifogar ett vykort som är postgånget 1956 och därför bör vara taget senast 1955. Den största skillnaden mot 1962/63 (och nu) är att vänthuset är ca 1/3 större. Öppningen är i mitten och den högra tredjedelen är tydligen avsedd för cyklar. Antagligen krymptes huset för att den vänstra delen var i vägen för trafiken, då i första hand bussen. Ombyggnaden synes ha bestått i att cykeldelen byggdes in och att fönster och inredning (bänkar) flyttades dit från den del som revs. Byggnaden uppfördes troligen 1939 i samband med att Tynningövägen anlades.
Man ser också att den ljusa trägrinden fanns kvar, liksom den gamla semaforen som var likadan som den som alltjämt finns på Norra Tynningö brygga. Vägräcket med vitmålad planka är numera ersatt med ett nytt av stål, men märkligt nog finns för den som vill beskåda ett sådant ett av den gamla typen kvar vid Karlsudd, om än decimerat i samband med där pågående vägarbete och utfyllnad.
Hälsningar
Hans
Senast redigerat av Hans Langenstedt (2009-10-18 11:08:02)
- Mats Randelius
- New member
Tack Hans för ditt långa och fylliga svar! På ditt vykort ser man ju också någon form av pergola(?) ovan den stora muren, dessutom står tallskogen tät bortom kurvan där ett "nyare" hus står idag. Har för övrigt den stora "murtomten" någonsin haft ett "riktigt" hus? Vattentornet och ett "mindre" hus ser man ju från sjön. Bilden jag länkade till kommer från en bok, "Vaxholm. Skärgårdsstaden. Wahlström & Widstrand 1963 PETERSENS, LENNART AF (FOTO) - REHNBERG, MATS (TEXT)" (det tog mig hela sommaren att få klartecken att lägga ut bilden på nätet). Lennart var ju verksam på Stockholms Stadsmuseum och dokumenterade mycket av city innan rivningarna. MvH Mats
|